گرايش هاي رشته برق، شرايط ورود و بازاركار در سال 96


معرفي رشته برق:

امروزه رشته برق زيربنا و ساختمان اصلي تمام خدماتي است كه در كشور ارائه مي شود. براي اهميت برق كافي است نگاهي به اطراف داشته باشيم و تعداد وسايلي كه به وسيله برق كار مي كنند را شناسايي كنيم. همين مطلبي كه شما در حال مطالعه آن هستيد بدون برق توليد، انتشار و خواندن آن ناممكن است. اهميت برق در عرصه هاي مختلف موجب شده كه رشته اي تحت اين عنوان راه اندازي شده تا نسبت به تربيت متخصصان و كارشناسان مختلف اقدام كند.

در گذشته رشته برق با رشته مكانيك يكي بود و تحت عنوان رشته مكاترونيك خوانده مي شد. امروزه هر دو رشته برق و مهندسي مكانيك بسيار گسترده شده و گرايش هاي مختلفي براي هر كدام ايجاد شده است. البته در حال حاضر رشته مكاترونيك نيز به عنوان يك رشته وجود دارد كه در ادامه به معرفي آن خواهيم پرداخت.

رشته برق به دليل جذابيتي كه دارد در سال هاي اخير طرفداران زيادي پيدا كرده و افراد نخبه زيادي جذب اين رشته جذاب شده اند. خوشبختانه دانشگاه هاي معتبر ايران اكثر گرايش هاي رشته برق را راه اندازي كرده اند كه باعث شده امروزه رشته برق ايران از نظر علمي در دنيا رتبه مناسبي پيدا كند.

در سال هاي اخير كه تكنولوژي بسيار پيشرفت كرده باعث شده كه هر مبحث وارد يك حوزه وسيعي شود و براي تحقيقات تخصصي و عميق تر نياز بوده كه رشته برق به زير مجموعه هاي كوچك تر تبديل شود كه امروزه رشته برق يكي از رشته هايي است كه در بين رشته هاي مهندسي بيشترين گرايش را داشته كه هر گرايش در يك مبحث جدا و تخصصي فعاليت مي كند. در ادامه گرايش هاي مختلف رشته برق را معرفي مي كنيم.

گرايش هاي رشته برق

گرايش هاي رشته برق:

الكترونيك: الكترونيك يكي از گرايش هاي رشته برق محسوب مي شود كه مي توان از آن به عنوان زيربنا و بيس تمام گرايش هاي رشته برق نام برد. رشته الكترونيك به معرفي و تشريح كامل مدارهاي الكترونيكي مختلف مانند تلفن همراه، لپ تاپ، كامپيوتر و ديگر سيستم هاي پيشرفته مي پردازد. دانشجو در طول مدت تحصيل رشته الكترونيك با اصول طراحي تمام مدارهاي الكترونيك و نحوه كاركرد آن ها آشنا مي شود. به عبارت ساده تمام تجهيزات الكترونيكي كه در اطراف ما وجود دارد توسط متخصصان الكترونيك طراحي و ساخته شده و مي توان رشته الكترونيك را به علم طراحي مدارهاي مختلف كه با ولتاژ و جريان كم كار مي كنند تلقي كرد. البته امروزه رشته الكترونيك نيز به دليل گسترده شدن به گرايش هاي مختلفي مانند الكترونيك هواپيمايي، الكترونيك و مخابرات دريايي، الكترونيك مدار مجتمع، الكترونيك افزاره هاي ميكرو نانو الكتريك و الكترونيك ديجيتال تبديل شده كه هر كدام به ارائه يكي از مباحث تخصصي حوزه الكترونيك مي پردازد.

مخابرات: مخابرات علم ارسال اطلاعات مختلف مانند صوت، داده، تصوير و ديگر اطلاعات از يك مكان به مكان ديگر است. امروزه علم مخابرات يكي از اصلي ترين علوم انسان محسوب مي شود. انسان توانسته با سيستم هاي مخابراتي پيشرفته با سراسر دنيا و حتي سياره هاي ديگر در ارتباط باشد. رشته مخابرات يكي ديگر از رشته هاي مهم و تاثيرگذاري رشته برق بوده كه به مطالعه و تحقيق درباره روش هاي ارتباط سيستم هاي مختلف و انتقال اطلاعات به وسيله آن ها مي پردازد. به خاطر داشته باشيد تحصيل در تمام گرايش هاي رشته برق مستلزم داشتن رياضي و فيزيك قوي بوده ولي مخابرات از ديگر گرايش ها از معادلات رياضي پيچيده تري تشكيل شده است.

رشته مخابرات نيز از دو گرايش ميدان و سيستم تشكيل شده است. گرايش ميدان به ارائه بحث هاي تخصصي پيرامون آنتن، ماكروويو، امواج الكترومغناطيس و روش هاي انتقال اطلاعات مي پردازد و گرايش سيستم بيشتر مدار داخلي سيستم هاي مخابراتي را تشريح مي كند.

كنترل: اهميت كنترل داده و اطلاعات مختلف در رشته برق باعث ايجاد يك رشته براي مطالعه دقيق پيرامون اين مبحث شده است. كنترل يكي از گرايش هايي محسوب مي شود كه علاوه بر رشته برق در ديگر رشته ها مانند نفت و حتي رشته هاي انساني كاربرد دارد. مطالعات گسترده در علم كنترل باعث شده كه انسان بتواند تجهيزات مختلف را به خوبي به كنترل خود در آورده و از آن ها به خوبي استفاده كند. مثلاً در يك كارخانه براي توليد يك محصول مكانيزه و با كيفيت نياز به علم كنترل داريم تا بتوانيم بخش هاي مختلف را براي حداكثر راندمان به خوبي طراحي كنيم.

قدرت: گرايش قدرت يكي از اصلي ترين گرايش هايي است كه تمام كشورها براي ايجاد زيرساخت مناسب به آن نياز دارند. در واقع اين رشته به آموزش روش هاي مختلف انتقال جريان هاي برق از يك نقطه به نقطه ديگر مي پردازد. دانشجو با تحصيل در رشته برق با شبكه هاي برق رساني، خطوط انتقال نيرو، ژنراتورها، ترانسفورماتورها، موتورهاي الكتريكي و ديگر مباحث مربوط به خطوط جريان بالا آشنا مي شود.

بازار كار رشته برق:

برق يكي از كاربردي ترين رشته هاي دانشگاهي محسوب مي شود كه تقريباً در همه زمينه ها به متخصصان اين رشته نياز است. بازار كار رشته برق به دو قسمت دولتي و خصوصي تقسيم بندي شده و هر فرد مي تواند در هر يك از اين دو حوزه مشغول به كار شود. مثلاً افرادي كه در گرايش برق قدرت تحصيل كرده اند مي تواند پس از فارغ التحصيلي و كسب مدرك در اداره برق نقاط مختلف مشغول به كار شوند و يا با تحصيل در مقاطع بالاتر شانس خود را براي استخدام در جاهاي بهتر بيشتر كنند. فارغ التحصيلان رشته مخابرات مي توانند در شركت هاي مخابراتي جذب شوند. فارغ التحصيلان رشته الكترونيك مي توانند در سازمان هاي مختلف كه به اين رشته نياز است فعاليت كنند. به خاطر داشته باشيد كه تمام گرايش هاي رشته برق مي توانند با تحصيل در مقاطع بالاتر در شركت هاي تحقيقاتي و صنعتي مشغول به كار شده و علاوه بر آن با افزايش سطح سواد به تدريس در دانشگاه ها و مراكز آموزشي مشغول شوند. لازم به ذكر است در صورتي كه فرد علاقه اي به كارهاي دولتي نداشته باشيد مي تواند با ايجاد و تأسيس يك شركت به انجام خدماتي مانند طراحي، شبيه سازي و ساخت تجهيزات مختلف اقدام كند.

شرايط ورود به رشته برق:

رشته برق ارتباط بسيار نزديكي با رياضي و فيزيك دارد و افرادي كه قصد دارند به اين رشته وارد شوند حتماً پيش از ورود بايد بدانند كه براي اين رشته بايد در اين دو درس عملكرد قوي داشته باشند. يكي از راه هاي ورود به رشته برق ثبت نام در هنرستان هاي فني حرفه و يا كاردانش كه گرايش هاي مختلف رشته برق را دارند بوده كه فرد مي تواند در رشته برق ديپلم بگيريد و بعد از اخذ ديپلم در كنكور شركت كرده و پس از قبولي در مقطع كارداني يا كارشناسي مشغول به تحصيل شود.

راه ديگر ورود به رشته برق داشتن ديپلم رياضي فيزيك است. افرادي كه ديپلم رياضي فيزيك دارند مي توانند بعد از شركت در كنكور و كسب رتبه مناسب رشته برق و گرايش مورد نظر را انتخاب كرده و در دانشگاه مورد نظر مشغول به تحصيل شوند.

خوشبختانه در كشور ما گرايش هاي مختلف رشته برق وجود داشته و امكان ادامه تحصيل تا مقاطع دكترا نيز وجود دارد. لازم است قبل از انتخاب رشته و ورود به هر كدام از گرايش هاي رشته برقي به خوبي راجع به آن تحقيق كرده و در مورد آن اطلاعات لازم را كسب كنيد تا در ادامه تحصيل با مشكل مواجه نشويد.