گرايش هاي رشته مهندسي پزشكي، شرايط ورود و بازاركار

۱۹ بازديد

گرايش هاي رشته مهندسي پزشكي، شرايط ورود و بازاركار

معرفي رشته مهندسي پزشكي:

امروزه تكنولوژي رشد بسيار زياده كرده و در تمام عرصه هاي زندگي وارد شده است. رشته مهندسي پزشكي از قديم براي انسان بسيار مهم و حياتي بوده و افراد زيادي به عنوان طبيب براي درمان انسان ها فعاليت مي كرده اند. با گذشت زمان دانشگاه و مراكز آموزشي براي علوم پزشكي تأسيس شد و افراد مختلف مي توانستند با روش هاي درماني تقريباً سنتي آموزش و مهارت لازم براي درمان بيماران را به دست آورند. امروزه با رشد فناوري رشته هاي مهندسي تأثير بسيار زيادي روي فرايند تشخيص و درمان پزشكان گذاشته و مي توان به جرات گفت كه اگر علوم مهندسي را از رشته پزشكي خارج كنيم چيز زيادي از آن باقي نخواهد ماند.

تمام پزشكان امروزه براي تشخيص به صورت مستقيم و غير مستقيم از تجهيزات مختلف الكترونيك استفاده مي كنند كه مهندسان آن را طراحي و ساخته اند. به دليل ورود بي سابقه تجهيزات مختلف مهندسي به رشته پزشكي نياز پيش آمد كه رشته اي تحت عنوان مهندسي پزشكي ايجاد شود. اين رشته قصد دارد علاوه بر دانش مهندسي اندكي با علوم پزشكي نيز آشنا باشد تا بتواند بهتر به مجموعه پزشكي خدمات ارائه دهند و تجهيزات مدرن و جديدي متناسب با نياز علم پزشكي توليد شود. قبل از ورود به اين رشته حتماً تحقيقات زيادي انجام دهيد و به خاطر داشته باشيد كه از نظر دروس رياضي و فيزيك در سطح مناسبي قرار داشته باشيد.

رشته مهندسي پزشكي

گرايش هاي رشته مهندسي پزشكي:

در حال حاضر گرايش هاي رشته مهندسي پزشكي خوشبختانه در كشور ما وجود دارد و سالانه افراد زيادي در اين زمينه فارغ التحصيل مي شوند. اين رشته از گرايش هاي مختلفي تشكيل شده كه هر كدام در زمينه خاصي فعاليت مي كند و در ادامه هر گرايش را توضيح خواهيم داد.

مهندسي پزشكي گرايش بيو الكتريك

يكي از مهم ترين گرايش هاي مهندسي پزشكي بيو الكتريك است. اين رشته كه اساس آن رشته مهندسي الكترونيك محسوب مي شود براي تربيت افراد مختلف در جهت كسب دانش در زمينه ساختمان الكترونيك تجهيزات پزشكي، تعمير و نگهداري اين تجهيزات و طراحي دستگاه هاي جديد ايجاد شده است. تمام تجهيزات پزشكي تقريباً از يك قسمت الكترونيكي تشكيل شده اند بنابراين گرايش بيوالكتريك نقش مهم و تعيين كننده اي در علم پزشكي دارد. با استفاده از تجهيزات مختلف الكترونيكي كه براي پزشكان ساخته شده مي توان بيماري ها را به سرعت تشخيص داد و نسبت به درمان آن ها اقدام كرد. مثلا مي توان با استفاده از دستگاه هاي مختلف تصاوير رنگي با وضوح بالا از يك تومور سرطاني تهيه كرد و با پردازش تصوير تمام قسمت هاي آن را به دقت آناليزي و بررسي كرد كه كمك بسيار زيادي به پزشكان خواهد بود و يا مثلا براي افرادي كه عضو خاصي از بدن خود را از دست داده اند مي توان با طراحي هوشمند يك اندام مصنوعي براي آن ها تهيه كرد.

مهندسي پزشكي گرايش بيو مكانيك

افرادي كه در اين گرايش تحصيل مي كنند با اصول و مفاهيم اساسي رشته مكانيك و كاربرد آن در مهندسي پزشكي آشنا خواهند شد. در توضيح گرايش بيوالكتريك گفتيم كه اين متخصصان مي توانند اقدام به طراحي و ساخت اندام مصنوعي مختلف براي بيمار كنند. لازم به ذكر است كه براي اين كار نياز به مهندسين بيومكانيك نيز احساس مي شود و اين متخصصان بايد راجع به حركات مختلف اين اندام از نظر مكانيكي نظر بدهند و اين امر را به صورت تخصصي و كامل بررسي كنند.

جالب است بدانيد كه تمام اندام هاي ما جنبه مكانيكي و فيزيكي دارند و هر كدام از آن ها را مي توان از نظر مكانيكي مورد تجزيه و تحليل قرار داد. اهميت علم مكانيك در رشته پزشكي نيز به خوبي مشخص بوده و به همين جهت گرايشي تحت عنوان بيومكانيك ايجاد شده كه افرادي مطالعه و پژوهش خود را محدود به نقش علم مكانيك در رشته پزشكي كنند. در حال حاضر گرايش بيومكانيك مانند گرايش بيوالكتريك يكي از كاربردي ترين زيرمجموعه هاي مهندسي پزشكي محسوب مي شوند.

گرايش هاي رشته كامپيوتر، شرايط ورود و بازاركار

مهندسي پزشكي گرايش بيومواد

تمام چيزهايي كه در اطراف ما وجود دارد از مواد تشكيل شده و به همين منظور انسان براي آشنايي با كاربردهاي آن و استفاده بهينه بايد اقدام به شناخت دقيق مواد مختلف كند. رشته مواد به صورت تخصصي در رشته هاي مهندسي وجود دارد ولي به دليل اهميت مواد در رشته پزشكي گرايشي تحت عنوان بيومواد ايجاد شده تا دانشجويان به تحقيق و كسب دانش در زمينه موادي مانند سراميك، پليمر، كامپوزيت و مواد فلزي مختلف كه در رشته هاي پزشكي كاربرد دارد اقدام كنند. امروزه تجهيزات مختلفي براي قرار گرفتن در بدن ساخته شده است. مثلا براي طراحي يك باطري مصنوعي قلب علاوه بر اين كه گرايش هاي بيوالكتريك و بيومكانيك بايد به دقت از نظر مهندسي آن را طراحي كنند متخصصان بيومواد نيز بايد از نظر سازگاري و زيستي مواد تشكيل دهنده آن را بررسي كنند تا بدن بتواند اين باطري را بپذيرد و علاوه بر آن خطرات زيستي در بدن ايجاد نكند. در كل گرايش بيومواد به مطالعه در زمينه هايي مانند توليد و كاربرد مواد مختلف در زمينه پزشكي، سازگاري مواد مختلف با آناتومي بدن، آشنايي و كاربرد بيوسنسورها در پزشكي و آشنايي مقدماتي با تجهيزات مختلف پزشكي مي پردازد.

مهندسي پزشكي گرايش باليني

در توضيح گرايش هاي مختلف به اهميت تجهيزات در علم پزشكي پرداختيم. مهندس پزشكي باليني يكي از افرادي است كه ارتباط نزديكي با تيم پزشكي بيمارستان دارد. اين متخصصان وظيفه اي چون خريد تجهيزات جديد، تعمير و نگهداري تجهيزات به عهده دارند. متخصصان مهندسي پزشكي باليني بايد همواره از تجهيزات جديد بيمارستاني آگاهي كامل داشته باشند تا بتوانند به بيمارستان ها و درمانگاه هاي مختلف اين تجهيزات را ارائه دهند.

بازاركار رشته مهندسي پزشكي:

پزشكي در حال حاضر يكي از كاربردي ترين رشته هاي دنيا محسوب مي شود و دليل آن افزايش جمعيت و بيماري هاي مختلف است. همراه با افزايش نياز به تيم پزشكي كمبود متخصصان مهندسي پزشكي نيز احساس مي شود. در حال حاضر مهندسي پزشكي از جايگاه خوبي برخوردار است. افرادي كه در اين رشته فارغ التحصيل مي شوند مي توانند در شركت هاي خصوصي مشغول به كار شده و اقدام به تعمير، طراحي و توليد دستگاه هاي مختلف پزشكي گوناگون كنند. البته طراحي و توليد يك دستگاه پزشكي مستلزم طي كردن مراحل فراوان و دشوار زيادي است و در اين راه بايد با شركت هاي معتبر دنيا رقابت كرد. در حال حاضر افرادي كه در بازاركار رشته مهندسي پزشكي فارغ التحصيل مي شوند براي كسب تجربه در يكي از شركت هاي خصوصي مشغول به كار مي شوند و پس از آن مي توانند خودشان اقدام به تأسيس شركت كنند. علاوه بر آن مي توان با تحصيل در مقاطع بالاتر كارهاي تحقيقاتي انجام داد و يا در دانشگاه هاي مختلف اقدام به تدريس كرد. بعضي از بيمارستان و درمانگاه ها امور تعمير و نگهداري تجهيزات مختلف پزشكي خود را به شركت هاي خصوصي واگذار مي كنند ولي بعضي از بيمارستان ها به ويژه بيمارستان هاي دولتي اقدام به استخدام افراد فارغ التحصيل به منظور پشتيباني و نگهداري اين تجهيزات مي كنند. يكي از ديگر شانس هاي افراد فارغ التحصيل در اين رشته امكان پذيرش در دانشگاه هاي خارجي است. مهندسي پزشكي فارغ التحصيلان كمي در سراسر دنيا و ايران دارد و به همين دليل امكان گرفتن پذيرش جهت تحصيل در دانشگاه هاي معتبر دنيا نسبت به ديگر رشته ها كمي آسان تر است.

در حال حاضر آمريكا يكي از پيشرو ترين كشورهاي مهندسي پزشكي در دنيا محسوب مي شود و مي توان اين رشته را در يكي از دانشگاه هاي اين كشور ادامه داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.