منظور از مدرك تحصيلي بين المللي چيست؟!

منظور از مدرك تحصيلي بين المللي چيست؟!

مدرك تحصيلي بين المللي

هنگامي كه سخن از دريافت مدرك تحصيلي بين المللي باشد، چندين فاكتور متفاوت به ميان خواهد آمد كه همگي نياز به توضيح خواهند داشت. خاصّه كه اين مدارك در رديف مدارك تحصيلي و يا در زمره ي گواهي هاي دوره هاي مهارت آموزي باشند. امّا اصلي ترين بحثي كه وجود خواهد داشت، تبيين نفس عبارت “مدرك تحصيلي بين المللي” و پرسش هاي حول آن است.

  • منظور از مدرك تحصيلي بين المللي چيست؟
  • به چه مداركي عنوان بين المللي اطلاق مي شود؟
  • مهم ترين مؤلّفه هاي يك مدرك تحصيلي بين المللي شامل چه مواردي است؟
  • مدارك بين المللي چه تفاوت ويژه اي با مدارك معمول آموزشي دارند؟
  • مزاياي اخذ مدارك بين المللي در چيست؟
  • چه نهاد ها و مؤسساتي مي توانند مدارك بين المللي اعطاء كنند؟
  • پروسه ي حقوقي دريافت مدارك بين المللي چگونه است؟
  • الزام هاي دريافت يك مدرك تحصيلي بين المللي در چيست؟
  • چه اشخاصي مي توانند مدارك تحصيلي بين المللي داشته باشند؟
  • انواع مدارك معتبر بين المللي كدامند؟

و …

همه ي اين پرسش ها و پرسش هاي مشابه ديگر، به خاطر تازه بودن موضوع و به طور دقيق­تر، تازگي آن در ميان عموم است. يعني آنان كه در فضاي آموزشي و آكادميك حضور دارند، كمابيش با الزامات و شرايط اين موضوع آشنا بوده و يا خود جزو متقاضيان، يا حتّي ارائه كنندگان آن قرار دارند. اما عموم مردم به دليلي برخرود كمتر با مباحث آموزشي و پژوهشي، با مقوله ي مدارك تحصيلي بين المللي آشنايي چنداني ندارند.

مدارك تحصيلي و گواهي هاي ترجمه شده

مدرك تحصيلي بين المللي

از عبارت مدرك تحصيلي بين المللي دو معني مستفاد مي گردد كه هركدام توضيح خاص خود را داشته و در جايگاه خود موجّه است. معني اوّل اين است كه از عبارت مدرك تحصيلي بين المللي، چنين برداشت كنيم كه يك مؤسسه، سازمان و يا آموزشگاه چند مليّتي يا جهاني اقدام به اعطاي اين مدرك كرده و مدرك صادره از سوي اين دستگاه خاص، داراي اعتبار جهاني يا بين الملليِ هم شأن با ميزان نفوذ سازمان متبوع آن باشد. معناي دوّم قدري محدود تر و جزئي تر است. ليكن در همين حوزه و حدود قابل تفسير است. در اين ساحَت، عنوان “مدرك تحصيلي بين المللي” به مداركي اطلاق مي شود كه از سوي سازمان ها، مؤسسات و آموزشگاه هاي محلّي و ملّي اعطاء شده، ليكن نزد سازمان ها و مؤسسات علمي خارجي داراي اعتبار بوده و يا حائز رتبه باشند. در اين معنا، مدارك بين المللي شامل هر مدركي است كه به درجه و يا نصاب اعتباري مورد نظر يك يا چند سازمان و نهاد علمي بين المللي يا جهاني برسد. لذا چند دسته مدارك وجود خواهند داشت كه در سطح بين المللي معتبر و مورد وثوق باشند؛

مدارك صادره از دوره هاي علمي جهاني

اين دسته از مدارك حاوي تأييديه و گواهي گذراندن دوره هاي آموزشي برگزار شده در سطوح بين المللي توسط شخص دارنده ي مدرك است. واضح است كه در بسياري از علوم براي همسان سازي دانش موجود و نيز انتقال تجربيات، دوره هايي با شركت دانشمندان و يا دانشجوياني از سراسر جهان برگزار مي شود. مدارك حاصل از شركت در اين دوره ها در زمره ي مدارك بين المللي قرار مي گيرند.

مدارك صادره از سوي سازمان هاي چند مليّتي

سازمان هاي علمي زيادي در جهان وجود دارند، كه امر آموزش تخصصي و حرفه اي را به طور فرامرزي و فرامليّتي پي مي گيرند. دوره هاي آموزشي اين سازمان ها به دليل فراگير بودن و برخورداري از تجربيات جهاني، داراي اعتبار علمي بالايي بوده و طبعاً مدارك اين دوره ها نيز فاكتور مهمّي در افزايش كيفيت رزومه ي افراد خواهد بود.

مدارك صادره از كنگره هاي علمي بين المللي

كنگره هاي علمي بين المللي در بسياري از رشته ها به طور منظّم و سالانه يا به طور فصلي برگزار مي شود و شركت كنندگان در اين كنگره ها، علاوه بر مشاركت در مباحثات علمي، در خيلي موارد گواهي شركت در كنگره يا گواهي احراز مقامي در ضمن آن كنگره را دريافت مي كنند. اين مدارك و گواهي ها نيز در شمار مدارك تحصيلي و علمي بين المللي قرار مي گيرند.

مدارك صادره از سوي آموزشگاه هاي وابسته به خارج از كشور

در بيشتر كشورها، مؤسساتي وجود دارند كه در قالب قوانين كشور ميزبان، به عرضه ي خدمات آموزشي و علمي يك سازمان علمي جهاني و يا يك برند مشهور علمي-آموزشي مي پردازند و به نوعي، به نمايندگي از سازمان اصلي، به ساكنان كشور ميزبان، مدارك تحصيلي و گواهي هاي آموزشي اعطا مي كنند. اين دسته از مدارك نيز از جمله شايع ترين انواع مدارك تحصيلي بين المللي هستند.

مدارك آموزشگاه هاي داخلي مورد وثوق جامعه ي جهاني

همچنان كه ممكن است در هر كشوري مؤسسات خارجي، نمايندگي داشته باشند، مؤسسات داخلي آن كشور نيز ممكن است براي مجامع علمي خارجي شناخته شده و مورد تأييد باشند. ضمن اينكه ارتباط علمي كشور ها، امروزه بيشتر از طريق چنين نهادهايي ممكن و عملي مي شود. لذا مي­توان مدارك صادره از سوي اين دسته از آموزشگاه ها و مؤسسات داخلي را نيز، به نوعي مدارك تحصيلي بين المللي قلمداد نمود.

همچنين بخوانيد : گرايش هاي رشته مهندسي شهرسازي، شرايط ورود و بازاركار

مدارك تحصيلي و گواهي هاي ترجمه شده

رايج ترين نوع مدارك علمي بين المللي، مداركي هستند كه دوره هاي آموزشي مربوط به آن ها، آموزشگاه هاي صادر كننده ي آن ها و متقاضيان آنها، همه در داخل مرزهاي يك كشور قرار دارند، امّا پس از ترجمه ي مدارك و دريافت تأييديه هاي خاص از مراجع حقوقي و اجرايي ذيربط، به مثابه ي يك مدرك تحصيلي بين المللي با آن برخورد مي شود و دارنده ي آن مي تواند از حقوق دارنده ي دانشنامه هاي بين المللي برخوردار باشد.

مدارك معادل سازي شده

معادلسازي مدارك آموزشي به دو صورت انجام مي پذيرد. در روش اوّل مهارت و تخصص فردي كه پيش از اين آموزش رسمي نديده، با معيار هاي آكادميك سنجيده شده و تعيين سطح مي شود و در صورت رسيدن به حدّ نصاب هاي قانوني، مدرك معادل دانش آموختگي در يكي از سطوح آكادميك (ديپلم، كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكتري) به وي اعطاء مي شود. اين مدارك نيز درصورتي كه از سوي مؤسسات بين المللي صادر شوند، داراي ارزش بين المللي هستند.

روش دوّم زماني است كه شخص در داخل مرزهاي يك كشور، و طبق قوانين آن سطوح و مدارج آكادميك را طي نموده و گواهي لازم را دريافت نموده است. امّا مدارك دريافتي وي در خارج از مرزهاي كشور متبوع وي نياز به سنجش علمي و تخصصي بر طبق قوانين كشور ميزبان دارد. لذا، نهاد علمي مربوطه و يا رأسيت وزارت علوم كشور ميزبان، اقدام به اعتبار سنجي گواهي هاي دريافتي و نيز سنجش دانش فرد متقاضي در حوزه ي تخصصي مي نمايد. هنگامي كه فرد بر طبق اصول و قوانين موجود، توانست صلاحيت هاي علمي خود را ثابت كند، مدرك تحصيلي و يا گواهي آموزشي وي تأييد و معادل مدارك دوره هاي آموزشي محلّي كشور ميزبان داراي اعتبار مي شود.

هر كدام از انواع هفت گانه ي ذكر شده، در جاي خود داراي متقاضيان و كاربري هاي خاص خود مي باشد. مهم ترين كاربرد مدارك بين المللي، نفوذ و حضور در جوامع علمي جهاني است. يعني شخصي كه حائز رُتبه ها و مدارج كلاس جهاني بوده و مدارك اين امتيازات را در اختيار دارد، به راحتي مي تواند به يافته هاي نوين علمي دست بيابد و از خدمات و امكانات مجامع بين المللي در رسيدن به اهداف علمي خود، استفاده بنمايد.

مبحث اصلي مورد نظر اين نوشتار، مدارك علمي چهار نوع اخير مي باشد. يعني مدارك صادره از سوي آموزشگاه هاي وابسته به خارج از كشور، مدارك آموزشگاه هاي داخلي مورد وثوق جامعه­ي جهاني، مدارك تحصيلي و گواهي هاي ترجمه شده و مدارك معادلسازي شده ي داخلي.

همچنين بخوانيد : گرايش هاي رشته مهندسي ژنتيك، شرايط ورود و بازاركار

هم اكنون در سطح مجامع علمي داخل كشور و نزد بيشتر دانش آموختگان در سطوح تحصيلات تكميلي و به علاوه، در نظرِ تجار و بازاريان يا فعّالان كلان اقتصادي، برخورداري از مزاياي اين دسته از مدارك بين المللي، به نوعي نياز تبديل شده و بر سر آن بحث هاي كارشناسي و غيركارشناسي زيادي در حال انجام است. چرا كه هم دانش و هم فعاليت اقتصادي، بيشتر جنبه ي بين المللي و جهاني يافته. نفوذ به جريان جهاني در اكثر حوزه ها نيز، مستلزم برخورداري از دانش مطمئن و كافي يا لااقل احراز گواهي هاي معتبر بين المللي است. طبقه متوسّط كشورهاي درحال توسعه و قشر دانشگاهي در اين كشورها، در صف اوّل متقاضيان دريافت مدارك بين المللي براي ورود به جريان جهاني دانش و تخصص هستند. در كشور ما نيز تقاضا براي اين نوع از آموزش و مداركِ مؤيّد آن تا حدود قابل توجّهي افزايش يافته و به دغدغه ي بسياري از دانشجويان، متخصصين، فعالان اقتصادي، و مديران ارشد تبديل شده است.

در اثناي اين خود آگاهي و اشتياق عمومي براي ورود به جريان جهاني شدن، مؤسساتي هستند كه نقش واسطه هاي ارتباط با فضاي علمي بين المللي را ايفا مي كنند. يعني در هر زمينه اي افراد متقاضي را به نهاد، مؤسسه، دانشگاه يا سازمان علمي مدّنظر مرتبط كرده و بستر استفاده از خدمات آن ها را براي افراد محلّي فراهم مي آورند.

اين تبادل خدمات و آموزش البته با صرف هزينه و كارمزدهايي همراه است. همين مسئله امّا سبب بروز و ظهور نوعي از حاشيه ي اقتصادي حولِ اين مجاري ارتباط علمي شده است. بدين شيوه كه مؤسسات جعلي و فاقد پشتوانه ي علمي و حقوقي، اقدام به پهن كردن دام هايي با عنوان مرتبط كردن افراد با مجامع علمي خارجي كرده و علي رغم دريافت مبالغ هنگفت، هيچ گونه ارزش افزوده ي علمي را به ارمغان نمي آورند. تنوّع و شمار روزافزون مؤسسات علمي اعطاءكننده ي مدارك بين المللي سبب شده تا انتخاب و برقراري ارتباط با آن ها دچار مشكلات عديده اي بشود. سردرگمي حاصل از اين آشفتگي و نيز دشواري امر استعلام از سوابق مؤسسات آموزشي، خصوصاً مؤسسات بين المللي، بر پيچيدگي موضوع افزوده و نگراني هاي موجود را دو چندان كر ده است. لذا مقتضي است كه نهادها و مؤسسات اصيل و خوش سابقه از سايرين بازشناخته شده و در سطح عمومي الان و معرّفي شوند.

مؤسسه ي علمي ايرانيان

اين مؤسسه در زمينه ي معادل ساز ي مدارك علمي، اعطاي گواهي هاي همسطح تجربي، ترجمه ي مدارك تحصيلي و برگزاري دوره هاي آموزشي بين المللي فعاليت مي كند. كليه ي خدمات ارائه شده در مؤسسه ي ايرانيان به پشتوانه ي ثبت حقوقي اين مؤسسه بوده و مدارك اعطا شده توسط آن، قابليت استعلام، و ترجمه را دارد.

برگزاري هاي دوره هاي مهارت آموزي و نيز دوره هاي علمي فشرده از جمله ي بارزترين فعاليت هاي اين موسسه است. مؤسسه ي ايرانيان در بيشتر رشته هاي دانشگاهي در شاخه هاي انساني، طبيعي، علمي كاربردي، مهندسي، هنري و … دوره هاي آموزشي برگزار نموده و مدارك معادل بين المللي و گواهي هاي معتبر صادر مي نمايد. برخي از خدمات اين مؤسسه و سايت اينترنتي آن ذيلاً تشريح مي­گردد؛

گواهي هاي همسطح و مدرك معادل

در اين زمينه مؤسسه ي ايرانيان با سنجش سطح تجربي مهارت هاي افراد متخصص، بازاريان و كسبه از طريق روش هاي اعتبار سنجي و تشخيص مهارت، علاوه بر صدور مدرك معادل آكادميك براي كيفيات مهارتي اين افراد، اقدام به ترجمه ي مدارك صادره، ساير مدارك مشابه در داين زمينه را نيز كه از اعتبار قانوني لازم برخوردارند، براي پذيرش در مجامع بين المللي، ترجمه مي نمايد.

ترجمه ي مدارك تحصيلي و گواهي هاي آموزشي

دانش آموختگان رشته هاي مختلف، براي حضور در بافت جهاني حوزه ي تخصصي خويش، نياز به مداركي دارند، كه از سوي مؤسسات معتبر بين المللي صادر شده باشد. در غير اين صورت مدارك تحصيلي آنان بايد به نحوي برابر ساز يو ترجمه شود كه در سطح جهاني، داراي اعتبار و ارزش هم سطح با دانش كسب شده ي آنان باشد.

مؤسسه ي ايرانيان، اين موضوع را به طور جدّي در فهرست رسالت حرفه اي خود قرار داده است. خيل بي شمار متقاضيان ايراني حضور در بازار كار جهاني كه عمدتاً جزء قشر تحصيل كرده و متخصص جامعه هستند، از جمله ي كساني به شمار مي روند كه نياز دارند با ترجمه ي مدارك دانش آموختگي خويش، اولين قدم را در راه ورود به دنياي پيشرفته ي كنوني به صورت عملي بردارند. از اهداف اصلي مؤسسه ي ايرانيان فراهم نمودن شرايط مناسب و آسان براي برداشتن اين گام اوليه است. اين مؤسسه با ترجمه ي مدارك تحصيلي و گواهي هاي آموزشي، به بين المللي نمودن سوابق و رزومه ي شما كمك خواهد نمود.

آموزش داخلي كه در سطح بين المللي داراي اعتبار است

آموزش نيز ازجمله اقدامات و تخصص هاي مؤسسه ي ايرانيان محسوب مي شود. بدين شرح كه اين مؤسسه با برگزاري دوره هايي، سعي در اعطاي گواهي و مدارك معتبري در رشته هاي چندگانه ي مي نمايد. ليست كاملي از رشته هاي تحت پوشش واحد آموزشي اين مؤسسه بر روي سايت مؤسسه ي ايرانيان در دسترس متقاضيان قرار داده شده است.

همچنين بخوانيد : اخذ مدرك تحصيلي

مبحث آموزش داخلي مورد وثوق در سطح بين المللي از مباحث حساسي است كه در رديف اولين نياز هاي جامعهي جوان و طالب پيشرفت امروز ايران قرار دارد. و پيدا كردن آموزشگاه معتبري كه بتواند اين خدمت را به طور مطمئن و دقيق و در سطحي قابل قبول ارائه نمايد، دغدغه ي مهمي است كه به وضوح قابل تشخيص و درك است. مؤسسه اي ايرانيان با قاطعيت در زمره ي آموزشگاه هاي معتبري قرار دارد كه اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي با مدرك تحصيلي بين المللي معتبر مي نمايد. مدارك بين المللي اين مؤسسه نياز به ترجمه نداشته و در سطح بين المللي از حمايت گواهي نامه ها و مؤسسات معتبر برخوردار بوده و ثبت قانوني اين مؤسسه و فعاليت هاي ان در داخل نيز پشتوانه ي مهمي است كه مي تواند به اطمينان متقاضيان براي حضور در دوره هاي آموزشي اين مؤسسه بيفزايد.

آموزش به نمايندگي از مؤسسات آموزشي خارج از كشور

در اين زمينه گرچه تنها مؤسسات انگشت شماري در سطح كشور به فعاليت مشغولند و فعاليت هاي آنان نيز در سطح محدودي قرار دارد، ليكن با اعتماد به مؤسسه ي ايرانيان، مي توان در ارتباط گرفتن با چنين مؤسساتي موفقيت نسبي بيشتري كسب نمود. زمينه ي ارتباطي فراهم شده در مؤسسه ي ايرانيان فضاي مناسبي است تا متقاضيان دريافت مدارك تحصيلي بين المللي با سهولت و اطمينان نسبت به دريافت اين مدارك، اقدام نمايند. همچنان كه پيش از اين نيز، تأكيد شد، مؤسسه ي ايرانيان در سطح ملّي به ثبت رسيده و فعاليت هاي آن در زمينه ي ترجمه و اعطاي مدارك تحصيلي بين المللي ، اعتبار خاصي به آن داده كه مراجعين محترم را از برقراري ارتباط با چندين مؤسسه و يا مراجعه به نهادهاي مختلف بي نياز مي كند.

مسئله اي هم كه ممكن است در خصوص سنجش اعتبار مدارك اين مؤسسه براي مراجعين و متقاضيان پيش بيايد به مدد قابليت استعلام و پيگيري حقوقي مدارك صادره از اين مؤسسه به سادگي حل شده است.

ساير زمينه هاي فعاليت مؤسسه ي ايرانيان

پس از اين خدمات و فعاليت ها كه در زمره ي اصلي ترين اهداف حرفه اي مؤسسه ي ايرانيان قرار دارند، برگزاري دوره هاي آموزشي مختلف و اعطاي مدارك همسطح، و يا مدارك و گواهي هاي بين المللي به نوبه ي خود، اهميت ويژه اي در سلك كُنشگري علمي اين سايت و نهاد آموزش ي يافته است.

مؤسسه ي ايرانيان در همين راستا با برگزاري دوره هاي مختلف آموزشي ز قبيل دوره هاي مهارت آموزي، دوره هاي تحصيلات تكميلي و دوره هاي افزايش مهارت تخصصي، سعي در برآورده كردن نياز هاي متقاضيان و مراجعيني است كه تحت عنوان دانش پذير و هنر آموز، طالب شركت در اين دوره ها شده و براي يادگيري محتواي عرضه شده در آن ها اعلام آمادگي مي كنند.

امكان استعلام، ثبت قانوني، قابليت ترجمه در سطح جهاني، اعتبار بين المللي و نيز سهولت و سرعت در اعطاي مدارك تحصيلي در اين آموزشگاه و سايت آموزشي ، از شمار امتيازاتي است كه مدارك صادره از اين مؤسسه و واحد هاي آموزشي و تخصصي آن را از ساير مؤسسات و مدارك اعطايي آنها متمايز مي نمايد. مؤسسه ي ايرانيان ضمن اعطاي گواهي شركت در دوره ها، با صدور مدرك فارغ التحصيلي در پايان هر دوره ي آموزشي، صحت و اعتبار آزموده هاي دانش پذيران را به شكل قانوني تاييد خواهد نمود.

در نهايت، در زمينه ي دغدغه اي كه متقاضيان ممكن است در خصوص تبليغ هاي مشابه و با محتواي مشابه در فضاي مجازي و يا در سطح شهر ها و حاشيه ي فعاليت هاي آموزشي اين مؤسسه داشته باشند، بايد تأكيد نمود كه معيار قرار دادن ثبت قانوني و برخورداري از اعتبار در سطح مؤسسات آموزشي نكته ي اطمينان بخشي است كه مي تواند مشوّق مراجعين قرار گيرد.

از جمله مجوز هاي قانوني و رسمي مؤسسه ي ايرانيان، مي توان به مجوز فعاليت بلامانع مؤسسه از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، گواهي ثبت اثر تعيين سطح آموزشي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نشان ملّي ثبت در ساماندهي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، گواهي معادل سازي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، گواهي ثبت اثر معادل سازي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نهايتاً گواهي ثبت برند مؤسسه ي ساماندهي مدارك تحصيلي ايرانيان. اشاره نمود.

دپارتمان ها

دپارتمان هاي چندگانه ي مؤسسه ي ايرانيان در رشته هاي انساني، مهندسي، علوم كاربردي ، هنر، و … به اعطاي مدارك قابل ترجمه ي بين المللي و گواهي هاي همسطح پرداخته و خدمات ترجمه و معادلسازي اين مؤسسه شامل تمام مدارك صادره نيز خواهد بود.

انواع گواهينامه ها

گواهي هاي دانش كاربردي، گواهي خبرگي طب سنّتي، گواهي هاي پيشرفته ي مديريت دولتي و صنعتي، گواهي هاي دوره هاي آموزشي كاركنان دولتي و نيز گواهي پايان دوره ي آموزشي در اين مؤسسه نيز مشمول خدمات فوق الذكر در سطوح قابل توجّهي مي شود.

تمامي سطوح آكادميك رسمي موجود در چارت سازمان هاي آموزشي كشور، از قبيل، كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكتري و مدارك همسطح مهارتي و تخصصي در شمار دوره هاي تحت پوشش مؤسسه ي ايرانيان قرار دارند. معادل سازي و ترجمه ي مدارك آموزشي، در اولين سطح و آموزش، پژوهش، تعيين سطح آموزش هاي فنّي و كاربردي در اولويت بعدي در مركز توجّهات اين مؤسسه است.

پايگاه اينترنتي مؤسسه ي ايرانيان

پايگاه اينترنتي مؤسسه ي ايرانيان با پوشش سراسري و كلي از تمامي اين خدمات، امكان برقراري ارتباط صحيح و مفيدي را با دانش پذيران و مراجعين اين مؤسسه فراهم نموده است. اخبار آموزشي كلان كشور، اخبار دوره هاي مهارتي و آموزشي ساير سازمان ها و مؤسسات معتبر آموزشي، توضيحات ريز و كاربردي در خصوص خدمات ارائه شده توسط اين مؤسسه، امكان ثبت نام و مشاهده ي مجوز ها و امكانات پژوهشي، شرايط دريافت گواهي نامه ها و مدارك بين المللي و لينك ها و راه هاي ارتباط مستقيم با مديران و مشاوران مؤسسه، همه و همه در سايت اين مؤسسه به آدرس WWW.moadelsazi.com  قابل دسترسي مي باشد.