همه چيز در مورد بازار كار، گرايش و واحد هاي رشته حقوق

آشنايي با رشته حقوق

همه چيز در مورد بازار كار، گرايش و واحد هاي رشته حقوق

رشته حقوق يكي از زيرشاخه هاي اصلي رشته علوم انساني به شمار مي رود.

رشته حقوق يكي از محبوب ترين و پرمتقاضي ترين رشته از علوم انساني است، به طوري كه سالانه هزاران نفر براي شركت در كنكور دانشگاه اين رشته را انتخاب مي نمايند.

در واقع موضوع علم حقوق را كليه روابط اجتماعي كه در نهايت آثار حقوقي از طريق آن ها ايجاد مي شود، تشكيل داده است.

در صورتي كه اين روابط دربرگيرنده روابط بين دولت و مردم باشد به آن حقوق عمومي تلقي مي گردد و در صورتي كه در برگيرنده روابط خصوصي موجود بين مردم باشد، تحت عنوان حقوق خصوصي تلقي مي گردد.

يكي از شروط موفقيت در رشته حقوق برخورداري از ذهني خلاق، بياني خوب و جسارت است.


 

رشته حقوق

از جمله مهم ترين و اصلي ترين دروس رشته حقوق كه در دوره هاي مختلف براي آموزش به دانشجويان تكرار مي شوند مي توان به حقوق مدني،حقوق جزاي عمومي و اختصاصي، آيين دادرسي مدني،آيين دادرسي كيفري، حقوق بين الملل، حقوق تجارت،متون فقه،اصول فقه و قواعد فقه اشاره نمود.

گرايش هاي رشته حقوق در مقطع كارشناسي ارشد

گرايش حقوق جزا و جرم شناسي: اين گرايش از دو حوزه مجزا تحت عنوان حقوق ماهوي و حقوق شكلي تشكيل شده است. همچنين قابل ذكر است كه حقوق جزاي عمومي و خصوصي زيرشاخه هاي حقوق جزاي ماهوي هستند. دانشجويان در اين گرايش با روش هاي علمي در خصوص شناسايي انواع جرم ها و همچنين جزاي مربوط به آن ها آشنا مي شوند.

گرايش حقوق خصوصي: اين گرايش به عنوان يكي از قديمي ترين گرايش هاي رشته حقوق به شمار مي رود، به طوريكه پايه بسياري از گرايش هاي نوبنياد رشته حقوق است. به طور كلي مي توان گفت كه موضوع اصلي رشته حقوق خصوصي را قوانين حقوقي موجود بين روابط اشخاص تشكيل مي دهد. قابل ذكر است كه امروزه در دانشگاه ها موضوع اصلي رشته حقوق بحث در مورد حقوق مدني و حقوق تجارت است.

گرايش حقوق مالكيت فكري: اين گرايش به طور كلي دو موضوع اساسي شامل حقوق اموال فكري و حقوق اموال فكري صنعتي را مورد بررسي و بحث قرار مي دهد.

گرايش حقوق اقتصادي: اين گرايش قوانين را از جنبه اقتصادي مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد، به عنوان مثال حقوق ساخت و ساز، حقوق نفت، حقوق بيمه و … از جمله موضوعاتي هستند كه در اين گرايش مورد بررسي قرار مي گيرند.

گرايش حقوق محيط زيست: با گذشت زمان و با مطرح شدن محيط زيست سالم به عنوان حق مسلم هر انساني، گرايش حقوق محيط زيست شكل گرفت، به طوريكه از اهميت بسيار بالايي در ميان گرايش هاي مختلف حقوق برخوردار است.

گرايش حقوق عمومي‌: همان طور كه در مطالب فوق نيز اشاره شد اين گرايش از رشته حقوق به بررسي روابط بين موجود بين مردم و دولت مي پردازد. اين گرايش به عنوان سياسي ترين رشته حقوق شناخته مي شود.

گرايش حقوق بين‌الملل: اولين نكته اي كه مي بايست در خصوص اين گرايش ذكر كنيم اين است كه به هيچ وجه اين رشته را با رشته روابط بين الملل اشتباه نگيريد. دانشجويان در اين رشته با اصول و قواعد روابط اختصاصي جامعه بين الملل آشنا مي شوند. با توجه به اينكه هر روز موضوعات جديدي در جامعه بين الملل مطرح مي شود؛ بنابراين اين رشته از تنوع بالايي برخوردار است و همين عامل هم موجب جذابيت روزافزون اين رشته مي شود.

گرايش حقوق تجارت بين‌الملل: از زماني كه روابط بازرگاني از مرزهاي كشور عبور كرده و در واقع در سطح بين الملل مطرح شد، نياز به علمي كه قوانين موجود بين اين روابط را مورد بررسي قرار دهد، احساس شد. در واقع مي توان اينگونه گفت كه موضوع اصلي مورد بحث در رشته حقوق تجارت بين الملل به روابط تجاري موجود در سطح بين الملل و همچنين حل اختلافات ناشي از آن مربوط مي شود.

گرايش حقوق بشر: اين گرايش يكي از جديدترين گرايش هاي رشته حقوق به شمار مي رود كه در آن دانشجويان با حقوق انسان در زمينه هاي مختلف آشنا مي شوند.

گرايش هاي رشته حقوق

گرايش هاي رشته حقوق در مقطع دكتري

از جمله گرايش هاي رشته حقوق در مقطع دكتري مي توان به گرايش جزا و جرم شناسي_كيفري و جرم شناسي_ فقه و حقوق جزا (فقه جزايي)_ حقوق خصوصي_ فقه و حقوق خصوصي_ حقوق عمومي_ حقوق بين الملل عمومي_ فقه و مباني حقوق و انديشه امام خميني (ره)_ حقوق مالي

بازار كار رشته حقوق

علي رغم اينكه تعداد فارغ التحصيلان از اين رشته بسيار زياد است و بسياري از اين افراد براي يافتن شغلي متناسب با رشته خود دچار مشكل مي شوند، اما بسياري از فارغ التحصيلان رشته حقوق مي توانند بعد از اخذ مدرك معادل خود و با توجه به آموخته ها و استعداد خود به عنوان وكيل دادگستري، مشاور حقوق بانك ها، شركت ها، وزارت خانه ها و بسياري از مؤسسات ديگر مشغول به كار شوند.

بازار كار رشته حقوق

بازار كار رشته حقوق از دايره بسيار گسترده اي برخوردار است. از جمله ديگر زمينه هاي شغلي براي فارغ التحصيلان اين رشته مي توان به تدريس در دوره هاي مختلف، به عهده گيري امور پژوهشي، قضاوت، تصدي دفتر اسناد رسمي، بازپرسي، دادياري، محضرداري و … اشاره نمود.

شرط ادامه تحصيل در رشته حقوق:

اگر قصد ادامه تحصيل در رشته حقوق براي اخذ مدارك بالاتر را داريد در نظر داشته باشيد كه به منظور موفقيت در رشته و كار خود مي بايست از قدرت بيان بالا، استعداد نگارش، تسلط كامل به يكي از زبان هاي انگليسي، عربي و فرانسه برخوردار باشد و همچنين روحيه تجزيه و تحليل مسائل مختلف و گرفتن بهترين نتيجه و تصميم از آن ها را داشته باشد.

منابع آزمون كارشناسي ارشد گرايش حقوق خصوصي و حقوق اقتصادي:

متون حقوقي_ متون فقه_ حقوق مدني_ حقوق تجارت_ آئين دادرسي مدني

منابع آزمون كارشناسي ارشد گرايش حقوق محيط زيست:

متون حقوقي_حقوق جزاي اختصاصي_ حقوق بين‌الملل عمومي_ حقوق اداري

منابع آزمون كارشناسي ارشد گرايش حقوق مالكيت فكري:

متون حقوقي_ متون فقه_ حقوق مدني_ حقوق تجارت

منابع آزمون كارشناسي ارشد گرايش حقوق تجارت بين‌الملل:

متون حقوقي_ حقوق مدني_حقوق تجارت_ حقوق بين‌الملل خصوصي_ حقوق بين‌الملل عمومي

منابع آزمون كارشناسي ارشد گرايش حقوق جزا و جرم‌شناسي:

متون حقوقي_ متون فقه_ حقوق جزاي عمومي_ حقوق جزاي اختصاصي_ آئين دادرسي كيفري

منابع آزمون كارشناسي ارشد گرايش حقوق بين‌الملل:

متون حقوقي_ حقوق بين‌الملل خصوصي_ حقوق تعهدات_ حقوق بين‌الملل عمومي_ حقوق اساسي

منابع آزمون كارشناسي ارشد گرايش حقوق عمومي:

متون حقوقي_ متون فقه_ حقوق بين‌الملل عمومي_ حقوق اساسي_ حقوق اداري

منابع آزمون كارشناسي ارشد گرايش حقوق بشر:

متون حقوقي_ حقوق تعهدات_ حقوق بين‌الملل عمومي_ حقوق اساسي_ سازمان‌هاي بين‌المللي_ حقوق جزا (بشر)