گرايش هاي رشته كامپيوتر، شرايط ورود و بازاركار در سال 96


معرفي رشته كامپيوتر:

كامپيوتر يكي از كاربردي ترين رشته هاي دنيا است كه روز به روز اهميت و نقش آن در زندگي انسان بيشتر مي شود. انسان با استفاده از كامپيوتر توانسته محدوديت هاي فيزيكي و ذهني خودش را پشت سر بگذارد و با ايجاد دستگاه هاي كامپيوتري سرعت رشد و پيشرفت در زمينه هاي مختلف را بسيار افزايش دهد. جمله معروفي در اين باره وجود دارد كه مي گويد انسان بايد بيانديشد و كامپيوتر بايد كار كند و اين شعار امروزه تجلي يافته و انسان بيشتر امور خود را با استفاده از كامپيوتر انجام مي دهد.

رشته كامپيوتر مانند ديگر نقاط دنيا به عنوان يكي از پرطرفدار ترين رشته هاي دانشگاهي شناخته مي شود و سالانه افراد زيادي اين رشته را براي تحصيل انتخاب مي كنند. خوشبختانه در كشور ما امكان ادامه تحصيل رشته كامپيوتر تا سطح دكترا وجود دارد و دانشجويان مي توانند بدون دغدغه تحصيلات خود را تا مقاطع بالا ادامه دهند.

گرايش هاي رشته كامپيوتر:

گرايش هاي رشته كامپيوتر

گرايش هاي رشته كامپيوتر در مقطع كارشناسي داراي دو گرايش سخت افزار و نرم افزار است كه دانشجو مي تواند با توجه به علاقه نسبت به انتخاب هر كدام اقدام كند. رشته سخت افزار همان طور كه نام آن نيز مشخص است مربوط به قسمت هاي فيزيكي كامپيوتر بوده كه با چشم ديده و با دست لمس مي شود. سخت افزار كامپيوتر تشكيل شده از قطعات مختلفي مانند مادربرد، رم، هارد، سي پي يو و ديگر قسمت هاي مختلف است كه دانشجو در طول مدت تحصيل علاوه بر آشنايي با اين قسمت ها با فناوري و تكنولوژي ساخت آن ها نيز آشنا مي شود.

گرايش دوم رشته كامپيوتر نرم افزار است كه مربوط به برنامه هاي مختلفي است كه روي كامپيوتر نصب مي شود. دانشجو در طول مدت تحصيل رشته كارشناسي نرم افزار با انواع برنامه ها و نحوه كار كردن با آن ها آشنا مي شود و علاوه بر آن اصول برنامه نويسي كه يكي از مهم ترين مباحث رشته كامپيوتر محسوب مي شود را آموزش مي بينيد. در واقع گرايش كارشناسي نرم افزار كامپيوتر تمام مباحث كلي كامپيوتر را به صورت جامع در بر مي گيرد و دانشجو مي تواند در مقاطع بعدي به صورتي تخصصي تر ادامه تحصيل دهد.

گرايش هاي مقطع كارشناسي ارشد و دكتري رشته كامپيوتر:

نرم افزار: همان طور كه نرم افزار يكي از گرايش هاي كارشناسي محسوب مي شود دانشجو مي تواند اين گرايش را در مقطع كارشناسي ارشد نيز ادامه دهد. در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو برنامه نويسي را به صورت پيشرفته ياد مي گيرد و با پايگاه داده هاي پيشرفته، الگوريتم هاي پردازش موازي، سيستم عامل هاي متنوع و ديگر برنامه هاي كاربردي در حوزه نرم افزار آشنا مي شود.

معماري كامپيوتر: معماري كامپيوتر يكي از گرايش هايي است كه تقريباً ادامه راه گرايش سخت افزار بوده و دانشجو در مقطع ارشد با معماري هاي مختلف كامپيوتر، ابر رايانه ها، شبكه هاي گسترده و طراحي سخت افزار سيستم هاي كامپيوتري پيشرفته آشنا مي شوند.

هوش مصنوعي: گرايش هوش مصنوعي يكي از مهم ترين و جذاب ترين گرايش هاي رشته كامپيوتري است كه امروزه اهميت استفاده از آن در زمينه هاي مختلف بسيار بيشتر شده است. هوش مصنوعي قادر است در زمان هايي كه نياز به فكر كردن وجود دارد به جاي انسان بهترين تصميم را گرفته و روند سرعت كار را افزايش دهد. دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد گرايش هوش مصنوعي عناوين مهمي مانند شبكه هاي عصبي، هوش مصنوعي، پردازش تصوير، منطق فازي و ديگر عناوين مهم در زمينه هوش مصنوعي را فرا مي گيرند.

الگوريتم و محاسبات: گرايش الگوريتم و محاسبات در سال هاي اخير ايجاد شده و تقريباً رشته جديدي در حوزه كامپيوتر محسوب مي شود. مي دانيم كه يكي از كارهاي مهم كامپيوتر الگوريتم و محاسبات مختلف است كه بخاطر اهميت زياد اين موضوع اقدام به راه اندازي يك گرايش ويژه اين مبحث شده كه دانشجو مي تواند رياضيات پيشرفته كامپيوتري و الگوريتم هاي پيشرفته محاسباتي را به خوبي فرا گيرد.

در حال حاضر رشته كامپيوتر در مقطع دكتري شامل چهار رشته نرم افزار و الگوريتم محاسبات، هوش مصنوعي و معماري سيستم هاي كامپيوتري مي شود.

بازار كار رشته مهندسي كامپيوتر:

بازار كار رشته مهندسي كامپيوتر

همان طور كه در بالا نيز گفته شد بازار كار رشته مهندسي كامپيوتر بسيار فراگير بوده و امروزه در تمام قسمت هاي مختلف جامعه از امور كامپيوتري استفاده مي شود به اين منظور، نياز به افراد تحصيل كرده در اين رشته به شدت احساس مي شود. فارغ التحصيلان گرايش نرم افزار مي توانند در اداره هاي مختلف براي قسمت پشتيباني و خدمات كامپيوتري اداره استخدام شوند. حتي بانك ها نيز به منظور تصدي امور بانكي يكي از رشته هايي كه به صورت دائم جذب مي كنند رشته كامپيوتر گرايش نرم افزار است. فارغ التحصيل گرايش نرم افزار مي تواند اقدام به تأسيس شركت كرده و طراحي وب سايت، نرم افزار هاي موبايل، برنامه هاي كامپيوتري خدمات مختلفي را ارائه دهد كه در حال حاضر متقاضي زيادي دارد.

فارغ التحصيلان گرايش سخت افزار كامپيوتر مي توانند به عنوان پشتيبان فني در اداره هاي گوناگون استخدام شوند و علاوه بر آن با تحصيل در مقاطع بالاتر در انجام كارهاي تحقيقاتي به منظور طراحي و گسترش سيستم هاي كامپيوتري و شبكه هاي پيشرفته جديد فعاليت كنند. حتي افرادي كه در مقاطع كارداني رشته كامپيوتر نيز تحصيل مي كنند مي توانند بعد از فارغ التحصيلي با انجام كارهاي متفاوت در زمينه كامپيوتر امور مختلفي انجام دهند.

شرايط ورود به رشته كامپيوتر:

خوشبختانه رشته كامپيوتر در مقاطع مختلف ايجاد شده و تقريباً تمام افراد مي توانند به شيوه هاي گوناگون وارد اين رشته شوند. دانش آموزان مي توانند در هنرستان هاي فني حرفه اي و كاردانش رشته كامپيوتر را انتخاب كرده و بعد از ورود به اين رشته و كسب مدرك ديپلم براي مقاطع بالاتر در آموزشكده هاي فني اقدام كنند. راه ديگر تحصيل در مقطع دبيرستان و انتخاب رشته رياضي است كه دانش آموز مي تواند بعد از كنكور و در زمان انتخاب رشته، رشته كامپيوتر را انتخاب كرده و وارد دانشگاه شود. پس از كسب مدرك كارشناسي دانش آموز مي تواند در كنكور كارشناسي ارشد رشته كامپيوتر شركت كرده و در صورت قبولي در دانشگاه مورد نظر ادامه تحصيل دهد.

دروس امتحاني آزمون دكترا رشته كامپيوتر گرايش مهندسي نرم افزار و الگوريتم كامپيوتر:

  1. زبان انگليسي
  2. استعداد تحصيلي
  3. ساختمان داده ها
  4. الگوريتم
  5. سيستم هاي عامل پيشرفته
  6. پايگاه هاي داده پيشرفته

دروس امتحاني آزمون دكترا رشته كامپيوتر گرايش معماري سيستم هاي سخت افزار رايانه اي:

  1. زبان انگليسي
  2. استعداد تحصيلي
  3. مدار منطقي
  4. معماري كامپيوتر پيشرفته 5_ VLSI پيشرفته

دروس امتحاني آزمون دكترا رشته كامپيوتر گرايش هوش مصنوعي

  1. زبان انگليسي
  2. استعداد تحصيلي
  3. ساختمان داده ها
  4. الگوريتم
  5. شناسايي آماري الگو
  6. يادگيري ماشين

نتيجه گيري نهايي:

اگر قصد داريد وارد رشته كامپيوتر شويد توجه كنيد كه بايد در زمينه درس رياضي و فيزيك قوي بود و قدرت آناليز و حل مسائل خوبي داشته باشيد. كامپيوتر يك علم لحظه اي است كه مرتب به روز مي شود و براي عقب نماندن لازم است مطالعه و تحقيقات مستمر داشت و براي اين كار مهم ترين مبحث علاقه است كه فرد بتواند با اشتياق به يادگيري مطالب جديد بپردازد. به خاطر داشته باشيد اگر واقعاً به كامپيوتر علاقه داريد در انتخاب آن شك نكنيد. بازار كامپيوتر بسيار گسترده است و اگر فردي واقعاً علاقه و خلاقيت لازم را داشته باشد مي تواند به جايگاه هاي خوبي از طريق اين رشته دست پيدا كند.