گرايش هاي رشته مهندسي رباتيك، شرايط ورود و بازاركار

معرفي رشته مهندسي رباتيك:

رباتيك از ديرباز به عنوان يكي از صنايع جذاب شمرده مي شده كه افراد زيادي را ترغيب مي كرد كه وارد اين حوزه شوند. با رشد سريع فناوري و نياز به تجهيزات صنعتي گوناگون رباتيك توانست خود را به عنوان يك رشته و علم مجزا معرفي كند و سالانه افراد زيادي وارد اين رشته شوند و علوم مختلف راجع به اين حوزه بسيار كاربردي را فرا گيرند.

امروزه رشته مهندسي رباتيك در كارخانه ها، صنايع گوناگون، هوافضا و جاهايي كه انسان نمي تواند به دلايل گوناگون كار كند و يا سرعت پاييني دارد رباتيك به صورت گسترده استفاده مي شود. در ايران نيز رباتيك به عنوان يكي از اولويت هاي صنعت مطرح بوده و خوشبختانه در سال هاي اخير دستاورد هاي فراواني در اين رشته حاصل شده است.

در حقيقت رشته رباتيك را مي توان تلفيقي از تمام رشته هاي مختلف دانست.

افرادي كه قصد دارند در رشته رباتيك تحصيل كنند بايد با علم الكترونيك، مكانيك، كامپيوتر، مواد و علوم ديگري كه در اين حوزه نقش دارد آشنا شده و مفاهيم آموزشي را به خوبي آموزش ببينند.

ربات نسبت به انسان مزاياي بسيار بيشتري مانند دقت بالا، سرعت بالا، عدم خستگي و عوامل ديگري دارد و همين موارد باعث شده كه همواره ربات به عنوان وسيله اي براي جانشين انسان معرفي شده كه كاربرد بسيار وسيعي دارد.

رشته رباتيك

نحوه ورود به رشته رباتيك:

رباتيك يكي از رشته هاي مهندسي محسوب مي شود و براي ورود به اين رشته بايد داراي ديپلم رياضي بود. افرادي كه ديپلم رياضي داشته باشند و در كنكور شركت كنند مي توانند در زمان انتخاب رشته، رشته مهندسي رباتيك را انتخاب كرده و بعد از قبولي در دانشگاه مورد نظر مشغول به تحصيل شوند. خوشبختانه رشته رباتيك در مقاطع بالاتر نيز در كشور ما وجود دارد و علاوه بر آن چون رباتيك تركيبي از رشته هاي مختلف مهندسي الكترونيك، مكانيك و كامپيوتر است دانشجو مي تواند براي ادامه تحصيل در هر كدام از اين رشته هاي مهندسي اقدام به تحصيل كند. يكي از گرايش هاي رشته كامپيوتر به نام هوش مصنوعي امروزه در رشته رباتيك كاربرد بسيار وسيعي دارد و افراد زيادي براي ادامه تحصيل در مقاطع ارشد و دكترا اين گرايش را انتخاب مي كنند.

آينده شغلي رشته رباتيك:

رباتيك يكي از رشته هاي پويا محسوب مي شود كه دانشجو بايد علاقه زيادي به اين رشته داشته و علاوه بر دروس دانشگاهي به صورت دائم كارهاي عملي انجام دهد و اطلاعات خود را به روز رساني كند. هدف اصلي رشته رباتيك آسان كردن كارهايي كه انسان براي انجام دادن آن ها با مشكل مواجه است.

مثلاً ربات هاي آتش نشان مي توانند در مواقع آتش سوزي به راحتي وارد ساختمان هاي مختلف شده و اقدام به خاموش كردن آتش و حتي نجات افراد مختلف شوند. ربات هاي مين ياب مي توانند با دقت بالا و بدون ريسك خطر مناطق مختلف آلوده به مين را پاك سازي كنند. براي ساخت و توسعه اين موارد نياز به علاقه شديد و كار مداوم است. علاوه بر آن دانشجو بايد از نظر دروس رياضي و فيزيك اطلاعات غني و مناسبي داشته باشد تا بتواند مسائل مختلف علمي را حل كند. براي افرادي كه فارغ التحصيل رشته رباتيك شوند و علاوه بر آن اطلاعات كافي در اين زمينه داشته باشند بازار كار مناسبي وجود دارد.

امروزه نهادهاي مختلف دولتي و خصوصي براي ارگان هاي مختلف اقدام به طراحي و ساخت ربات هايي به منظور خاص مي كنند كه اين افراد مي توانند در اين شركت و نهادها مشغول به كار شوند. علاوه بر آن مي توانند با تأسيس شركت هاي دانش بنيان تحت مديريت خودشان و ديگر دوستان اقدام به ارائه طراحي و خدمات مختلف صنعت رباتيك به نهادهاي مورد نظر كنند.

يكي ديگر از موقعيت هاي شغلي مناسب براي فارغ التحصيلان رشته رباتيك آموزش است. افرادي كه در اين رشته و مقاطع بالا فارغ التحصيل مي شوند مي توانند در مراكز مختلف آموزشي اقدام به تدريس دروس مرتبط با اين رشته كنند.

همچنين بخوانيد : گرايش هاي رشته مهندسي پزشكي، شرايط ورود و بازاركار

ادامه تحصيل در دانشگاه هاي خارجي:

رباتيك يكي از صنايع مهم تمام كشورهاي دنيا محسوب مي شود و اكثر كشورها اقدام به ارائه اين رشته در مقاطع مختلف دانشگاهي كرده اند. شما مي توانيد با داشتن مدرك زبان بين المللي بعد از گرفتن مدرك ديپلم براي يكي از دانشگاه هايي كه رشته رباتيك دارند اقدام كنيد. برخي از دانشگاه ها وجود دارد كه براي ورود به آن ها نيازي به مدرك زبان وجود نداشته و شما بايد ابتدا در دوره زبان دانشگاه شركت كنيد و بعد از كسب آمادگي لازم تحصيلات شما شروع خواهد شد. بهترين زمان براي ادامه تحصيل خارج از كشور بعد از كسب مدرك كارشناسي است.

شما مي توانيد در يكي از دانشگاه هاي معتبر ايران تحصيل كنيد و بعد از كسب نمره هاي خوب و اخذ مدارك بين المللي زبان مانند آيلتس و تافل با يكي از دانشگاه هاي مورد نظر خارجي كه قصد ادامه تحصيل در آن را داريد مكاتبه كنيد. معمولاً معيار اصلي سنجش اين دانشگاه ها براي قبول كردن شما محل تحصيل مقطع كارشناسي، نمره هاي كسب شده و داشتن مدرك زبان است. اگر در اين سه مورد موقعيت خوبي داشته باشيد مي توانيد به راحتي در يكي از دانشگاه هاي خارجي ادامه تحصيل دهيد. به خاطر داشته باشيد دانشگاه هاي معتبر در صورتي كه پي ببرند شما از استعداد كافي در اين زمينه برخوردار هستيد اقدام به بورسيه شما مي كنند و شما براي ادامه تحصيل نياز نيست هيچ هزينه اي را پرداخت كنيد. براي بالا بردن شانس خود جهت پذيرش موفق در دانشگاه هاي خارجي علاوه بر كسب نمره هاي بسيار خوب، مدرك زبان و دانشگاه معتبر سعي كنيد كه در همايش، سمينار و مسابقه هاي مختلف بين المللي شركت كنيد تا بتوانيد موفقيت هايي در اين حوزه به دست آوريد.

دانشگاه هايي كه بدانند شما در حوزه صنعت و كار عملي فعاليت هاي مستمر زيادي داشته ايد پذيرش شما را بسيار آسان تر انجام مي دهند و علاوه بر آن در زمان تحصيل امكانات گسترده تري به منظور تحقيقات و آموزش در اختيار شما مي گذارند.

درآمد و حقوق مهندس رباتيك:

درامد و حقوق مهندس رباتيك مانند ديگر رشته ها به عوامل بسيار زيادي بستگي دارد.

اگر فردي در زمينه رباتيك فعال بوده و تخصص زيادي داشته باشد مي تواند درامدهاي بسيار زيادي به دست آورد. فرض كنيد يك كارخانه براي افزايش راندمان و ساده سازي يك فرايند نيازمند طراحي يك دستگاه است. اگر فردي تخصص لازم در اين زمينه را داشته باشيد مي تواند درامد زيادي از اين راه كسب كند. بيشترين حجم درامد يك مهندس رباتيك از حوزه طراحي و ساخت به دست مي آيد. بنابراين افرادي كه در حوزه رباتيك فعاليت مي كنند بايد نسبت به يادگيري نرم افزارهاي مهندسي مختلف مربوط به رشته ها الكترونيك، مكانيك و كامپيوتر اقدام كنند. امروزه تقريباً تمام طراحي ها به وسيله نرم افزار انجام مي شود بنابراين دانش و توانايي كار با نرم افزار ها بسيار مهم و حائز اهميت است.

زبان رباتيك زبان علم است و افرادي كه با اين تخصص آشنا هستند مي توانند در كشورهاي مهم جهان مشغول به كار شوند. به خاطر داشته باشيد كشورهاي صنعتي مانند آمريكا، ژاپن و آلمان بودجه هاي بسيار زيادي به صورت سالانه براي انجام كارهاي تحقيقاتي در حوزه رباتيك انجام مي دهند و شما در صورتي كه دانش مورد نياز آن ها را داشته باشيد بدون شك مي توانيد مانند بسياري ديگر از افراد مهم ايراني كه در كمپاني هاي معتبر فعاليت مي كنند مشغول به كار شويد.