اخذ مدرك تحصيلي

كساني كه دغدغه ي اخذ مدرك تحصيلي، تحصيلات تكميلي و ارتقاي دانش تخصصي را دارند، لاجرم با مسائل جنبي اين فضا و الزامي بودن ثبت مدارج و مدارك تحصيلي نيز آشنا هستند. هر دانش ­آموخته اي براي تثبيت و نيز بهره گيري از حقوق معنوي حاصل از تحصيل خود، نيازمند دريافت مداركي است كه سپري نمودن دوره ها و مدارج علمي مربوطه توسط وي را تأييد نموده و به مثابه ي يك امتياز اجتماعي، تفاوت او را با ساير افراد جامعه -كه در آن حوزه ي خاص تخصصي كسب نكرده اند، يا دانشي ندارند- تبيين نمايد. مدرك تحصيلي علاوه بر اين كاربرد خاص، تضمين كننده ي امتيازات متعدّد ديگري براي شخص دانش آموخته است. اين امتيازات بسته به فضاي علمي، فرهنگي و اقتصادي جامعه اي كه شخص در آن حضور دارد و يا در آن تحصيل نموده، متفاوت و متغيّر هستند.

از مشهود ترين تفاوت ها و امتيازاتي كه مدرك تحصيلي براي دانش آموختگان به ارمغان مي آورد، تفاوت در مزاياي شغلي، رتبه هاي استخدامي، وجهه ي اجتماعي مشاغل و امتيازهاي مربوط به حضور فرد در گروه ها و انجمن هاي تخصصي است. ارتباط كيفي هر يك از فاكتور هاي ذكر شده با سطح دانش تخصصي و مدرك تحصيلي فرد، يك ارتباط مستقيم و قابل توجّه است. به نحوي كه افزايش سطح دانش تخصصي و مدرك معادل اين دانش، به طور خودكار، متضمّن افزايش سطح مزاياي شغلي، رتبه ي استخدامي و وجهه ي اجتماعي است؛ و بديهي است كه با افزايش سطح كيفي اين فاكتور ها، شانس حرفه اي فرد براي حضور در مجامع، گروه ها و انجمن هاي تخصصي و حرفه­اي افزايش خواهد يافت.

در اين ميان، شماري الزامات فضاي اقتصادي و متغيّرهاي چندگانه ي اجتماعي، با ورود و مداخله  در اين روند، معادلات معمول و انگيزه هاي اخذ مدرك تحصيلي را دچار تغيير نموده و سمت و سوي غير علمي و غير واقعي به آن مي دهند. لذا مشاهده مي شود كه صِرف داشتن مدرك تحصيلي و نه تلاش براي سپري نمودن دوره هاي علمي، هدفي براي افراد عموماً دانش ناآموخته شده و از طرف ديگر، افرادي نيز با هدف قرار دادن اين نياز كاذب، به كسب درآمد از راه ارائه ي مدارك تحصيلي، بدون هيچ پشتوانه ي آموزشي و علمي و خارج از مدار معمول تحصيلات تخصصي مي­پردازند.

همچنين بخوانيد : گرايش هاي رشته مهندسي رباتيك، شرايط ورود و بازاركار

يعني وجود عدّه ي كثيري از كساني كه علي رغم نياز حرفه اي و اجتماعي به مدرك تحصيلي، توان سپري نمودن دوره هاي تخصصي لازم براي اخذ آن را ندارند، سبب شده كه افرادي سودجو، فرصت بيابند تا با ارائه ي پيشنهادات خوش رنگ و لعاب، نويد دريافت سريع و آسان مدارك مطلوب و مقبول تحصيلي را بدهند و ضمن دريافت مبالغي كه در حقيقت در ازاي هيچ پرداخت شده است، لطمات جبران ناپذيري نيز به بافتار فرهنگي تحصيلات تكميلي در كشور وارد آورند.

اين افراد و گاه موسسات، پيشنهاد هاي بي اساس خود را در قالب عناويني همچون؛ “مدرك تحصيلي تضميني، بدون كنكور و شركت در كلاس”، “تحصيلات تكميلي با كم ترين هزينه”، “مدرك تخصصي در كم ترين زمان و با تضمين استعلام” و ادّعاهاي واهي از اين دست ارائه مي­كنند. جالب است توجّه داشته باشيد كه اين قشر سودجو، جامعه ي هدف خود را به خوبي مي­شناسند و در نيازسنجي اين جامعه ي هدف، بسيار درست و دقيق عمل مي كنند.

اخذ مدرك تحصيلي

هدف آنان اخذ مبالغ هنگفت از افرادي است كه به مدرك تحصيلي فوري، وجهه ي اجتماعي حاصل از مدرك تحصيلي و يا افزايش تراز و مزاياي شغلي احتياج دارند. طبق آنچه پيش از اين گفته شد، برخي جريانات، واقعيات و عومل اقتصادي نيز، سبب شده تا چنين افرادي در جامعه وجود داشته باشند و خوراك كاسبي اين دسته از سودجويان و كلاهبرداران حوزه ي آموزش را تأمين كنند؛ مديراني كه مدرك تحصيلي لازم را ندارند، تجّار و صاحب منسباني كه به خاطر حفظ برند و يا شأن اجتماعي نيازمند ارائه و در ويترين قرار دادن مدارك تحصيلي هستند، جوانان متموّلي كه شوق و علاقه اي به تحصيل ندارند، ليكن براي جلب رضايت اطرافيان و يا نيل به موفقيّت زودرس ناگزير از داشتن مدرك تحصيلي هستند و … ، همه و همه طعمه هاي آماده اي براي افتادن در دام افراد سودجو و دلّالان مدارك تحصيلي و تخصصي هستند.

در اين فضا، كه يك سوي آن كاملاً صحيح، اصيل و قانوني است و نهايتاً منتج به پرورش افراد متخصص مورد نياز اجتماع مي شود و سوي ديگر آن فضاي بازارگونه اي است كه صرفاً به دلالي مدرك مي پردازد، بايد هشيار بود كه شوق فزاينده ي اخذ مدارك آموزشي و روش هاي نوين كلاهبرداري، شخص را گرفتار دام سوداگران مدارك جعلي ننمايد. بايد متوجّه بود كه فروشندگان مدرك و يا دلالان آموزش، همچنان كه به حوزه ي پيشرفته اي چون تحصيلات تكميلي و مدارك دانشگاهي نفوذ كرده و از آن كسب درآمد مي كنند، مي توانند روشهاي جديد و پيشرفته اي نيز در اين باره ابداع كنند و چشمان قربانيان و طعمه هاي خود را تا آخرين لحظات و حتّي براي هميشه از اصل ماجرا بسته نگاه دارند.

اخذ مدرك تحصيلي يك الزام دنياي نوين است. ليكن بايد توجه داشت كه اين كار، صرفاً با محوريت شخصي كه مدرك را نياز دارد و مؤسسه ي آموزشي صادر كننده ي مدرك صورت مي­پذيرد و نقش افراد ديگري در آن به هيچ وجه قابل توجيه نيست. تلاش دانشجو و يا هنرآموز در كسب و دريافت دانش از متخصصين و اساتيد، در قالب يك سازمان آموزشي منسجم، نهايتاً منجر به اخذ مدرك تحصيلي خواهد شد. و اعتبار اين مدرك نيز منوط به تأييد نهادهاي معتبر دولتي و يا جهاني است. هر سازوكار ديگري كه خارج از مدار ياد شده باشد، به نوعي خلاف واقع و يا تلاش براي فريب كاري خواهد بود.

همچنين بخوانيد : گرايش هاي رشته مهندسي پزشكي، شرايط ورود و بازاركار

امروزه با توسعه ي امر آموزش و ورود مؤسسات خصوصي به اين حوزه، روند اخذ مدرك تحصيلي قانوني و صحيح، قدري سرعت يافته است. به نحوي كه علاوه بر حضور در دوره هاي آموزش همگاني و دولتي كه در قالب وزارت خانه هاي آموزش و پرورش و آموزش عالي مي توانند وجود داشته باشند، افراد مي توانند در دوره هاي آموزشي ويژه اي كه مؤسسات خصوصي و تخصصي برگزار مي كنند، شركت جسته و به دريافت مدرك معتبر در يك يا چند رشته ي فنّي يا غير فنّي مبادرت ورزند.

مبرهن است كه اين امر مستلزم صرف هزينه هايي است كه لاجرم، به مقدار قابل توجّهي بالاتر از هزينه هاي آموزش عمومي است. چرا كه طبيعاتاً هزينه ي دريافت مدرك دوره­هاي همگاني و دولتي، ارزان تر از هزينه هايي است كه شخص براي دريافت مدارك دوره هاي آموزشي غير همگاني متقبّل خواهد شد. اين تفاوت هزينه ها دو نتيجه ي عملي در پي خواهد داشت كه يكي نتيجه ي منطقي و ديگري نتيجه اي غير منطقي و حاصل از فرصت طلبي و سوء استفاده ي تعدادي سودجو است؛

نتيجه ي اول و منطقي آن است كه به سبب اهميّت ويژه ي مدارك مكتسبه از مؤسسات خصوصي، اين قيمت نسبتاً بالا براي افرادي كه انگيزه ي كامل دريافت چنين مداركي را ندارند، يك محدوديت اوليّه ايجاد نموده و سبب مي شود، تنها افرادي كه هم از لحاظ نرم افزاري و ذهني و هم از منظر سخت افزاري و مالي آماده ي آموختن محتواي اين دوره ها هستند، دست به اقدام بزنند. نتيجه­ي دوم، منطقاً ارتباط مستقيمي با اصل آموزش ندارد، و تنها با موضوع هزينه هاي آن مرتبط است.

مدرك تحصيلي معادل

يعني طمع دريافت مبالغ و هزينه ها سبب شده تا اصل آموزش در برخي مؤسسات به حاشيه رفته و موضوع كسب درآمد براي متصدّيان مؤسسات، به محور فعاليت اقتصادي بدل شود. يعني در اين حوزه نيز مانند حوزه ي آموزش همگاني، فعاليّت هاي غير آموزشي و يا شبه آموزشي جاي اصل آموزش را گرفته و در حال خدشه دار نمودن فرهنگ آموزش حرفه اي است. لازم به ذكر است كه چون فعاليّت مؤسسات آموزشي غيردولتي عمدتاً با فاكتورهاي فعاليت صنفي سنجش مي شود، شيوه ي برخورد با آن نيز تا حدودي صبغه ي صنفي و حتّي مالي يافته است. لذا در نهايت، تنها هشياري فرد نيازمند مدرك و آموزش است كه مي تواند، اصالت فعاّليّت اين مؤسسات و محتواي دوره هاي آنان را بسنجد و از گرفتاري فرد در دام مؤسسات نامعتبر، دوره هاي بي محتوا، و مدارك جعلي جلوگيري نمايد.

هشياري و دقّت، تنها راهكار مصون ماندن از چالش ها و آسيب هاي جريانات ياد شده است. ضمناً بايد دقّت داشت كه منظور از هشياري، خودداري از شركت در دوره هاي آموزشي مؤسسات خصوصي نيست. دقت نيز به معناي نفي صحّت و سلامت فعاليّت چنين مؤسساتي نيست. آگاهي لازم براي يك انتخاب درست است كه منظور ما از هشياري را به درستي تعبير خواهد نمود. در واقع هشياري فرد در انتخاب دوره هاي آموزشي  و ارتباط گرفتن با مؤسسات معتبر، راه اصلي و مطمئن براي شرك در يك دوره ي آموزشي قانوني است.

موسسه ي ساماندهي طرح تعيين سطح و معادلسازي ايرانيان

مؤسسه ي ايرانيان، يا شماره ي ثبت 41499، از جمله مؤسساتي است كه در زمينه هاي اعطاي گواهينامه ي حرفه اي و تخصصي، ترجمه و معادلسازي مدارك تحصيلي و برگزاري دوره هاي پيشرفته ي مديريتي با اعطاي گواهي بين المللي فعاليت مي كند. در هر كدام از حوزه هاي ياد شده، اعتبار قانوني و سابقه ي اين مؤسسه تضمين كيفيت و اصالت مداركي خواهد بود كه به شما اعطاء خواهند شد.

خدمات مؤسسه ي ايرانيان، قطعاً جايگزين درست، قانوني و مناسبي براي مدارك جعلي، دوره هاي با ريسك بالا و آموزشگاه هاي نامعتبر هستند. اين مؤسسه در قالب هشت دپارتمان آموزشي و معادلسازي در زمينه هاي هنر، زيان، مديريت، طب سنّتي، علوم طبيعي، علوم انساني، فنّي و مهندسي و علمي و كاربردي به اعطاي گواهي و معادلسازي مدارك تحصيلي دانشجويان و دانش پذيران مشغول است.

ذيلاً برخي از فعاليت ها و گواهي هاي علمي صادره از سوي اين مؤسسه تشريح شده و شرايط هريك به طور مختصر ارائه خواهد شد؛

اعطاي گواهينامه

اين مؤسسه گواهي هاي خاصي را در زمينه هاي متعدّد به دانش پذيران خود اعطاء مي نمايد. از جمله مي توان به گواهينامه ي همسطح دانش هاي كاربردي، گواهي خبرگي طب سنّتي، گواهينامه ي MBA  و DBA، گواهي آموزش كاركنان دولتي و گواهي پايان دوره هاي آموزشي اشاره نمود.

مدرك همسطح دانش كاربردي

اين گواهي به طور ساده عبارت از اعطاي مدرك تحصيلي معادل با دانش تخصصي فرد با توجّه به اِلِمان هايي همچون، مدرك تحصيلي، سابقه ي كاري مفيد، اختراعات و ابداعات در زمينه ي مورد نظر، تأليف، پژوهش و مقالات علمي صورت گرفته توسّط فرد، گواهينامه ي فنّي و سپري نمودن دوره هاي ضمن خدمت، كسب مقام و رتبه هاي شغلي و علمي، ترفيع، تشويق و تربيت كارآموزان در زمينه ي تخصصي است و در 4 سطح آكادميك صورت مي گيرد؛

  • مدرك معادل كارداني دانش كاربردي
  • مدرك معادل كارشناسي دانش كاربردي
  • مدرك معادل كارشناسي ارشد دانش كاربردي
  • مدرك معادل دكتري دانش كاربردي

بديهي است كه هر كدام از مدارك معادل ياد شده، پس از سنجش و بررسي مهارت ها و مدارج كسب شده توسط متقاضي اعطا خواهد شد و تأييد آن از سوي مؤسسه ي ايرانيان، داراي ضوابط و شرايط خاص است. ضمناً دريافت اين گواهي ها دربردارنده ي مزايا و امتيازاتي براي شخص است كه از جمله مي توان به ارتقائ و تكميل رزومه ي حرفه اي، بهبود وجهه ي اجتماعي، متمركز نمودن دوره هاي آموزشي، تسهيل در دريافت كارتهاي بازرگاني و پروانه ي صنفي، تسهيل در عضويت انجمن ها و مجامع حرفه اي و تخصصي، دقّت بيشتر در رتبه بندي حرفه اي، جذب و استخدام در بازار كار و … اشاره نمود.

همچنين بخوانيد : گرايش هاي رشته باستان شناسي، شرايط ورود و بازاركار

مدرك خبرگي طب سنتي

طب سنّتي از جمله رشته هايي است كه در جوامع پيشرفته ي كنوني، محل بحث و نظر بوده و دارندگان مهارت در اين حوزه از وثوق و اعتبار خاصي در جوامع پزشكي برخوردارند. ليكن با پيشرفته شدن ضوابط حقوقي و نيز افزايش سطح آگاهي آحاد جامعه، مي بينيم كه متخصصين اين رشته نيز ناگزير از ثبت مدارج علمي و ارائه ي گواهي معتبر در رشته ي خود هستند. اين گواهي هم به تثبيت موقعيّت تخصصي فرد طبيب كمك شاياني مي كند و هم مراجعين وي را تا حدود بسياري، نسبت به خدمات ارائه شده توسط وي دلگرم و مطمئن خواهد ساخت. مؤسسه ي ايرانيان، با لحاظ فاكتورهاي علمي و نيز عوامل مؤثر در سنجش كيفي مهارت طبّ سنّتي اقدام به اعطاي گواهينامه در اين زمينه مي نمايد.

مدرك MBA و DBA

مديريت كسب و كار از شاخه هاي نوپاي علم مديريت در كشور بوده و آموزش آكادميك در اين زمينه در حال تربيت نيروهاي جديد براي تصدّي امور مديريتي خاص اين رشته است.

سطوح پيشرفته و عالي اين علم نيز از جمله محتواي دوره هاي آموزشي تحصيلات تكميلي محسوب شده و نيل به مدارك و دانش مورد نياز در آن مستلزم صرف زمان بسيار است. لذا لازم است كه تا هنگام دريافت خروجي مناسب و تربيت تعداد افراد مورد نياز سطوح مديريتي توسط دانشگاه ها و سيستم آموزشي، مديراني كه هم اكنون بر منصب مديريت كلان و يا خرد كسب و كار در كشور قرار دارند، از محتواي اين دانش آگاهي يافته و مدارك معادل اين سطوح را در رزومه ي خود داشته باشند.

موسسه ي ايرانيان با برگزاري دوره هاي فشرده ي مديريت كسب و كار در سه سطح، مبتدي، عالي و پيشرفته، نويد اعطاي مدارك قانوني، معتبر و كاربردي در اين زمينه را به دانش پذيران و متقاضيان مي دهد.

گواهي ياد شده، علاوه بر تثبيت و تجميع دانش مديريتي فرد متقاضي –كه ممكن است از مديران دولتي يا بخش خصوص باشد- كمك شاياني به تقويت رزومه وي نموده و اعتبار كاري وي و سازمان تحت مديريت وي را در مجامع حرفه اي داخلي و بين المللي، تا ميزان زيادي افزايش خواهد داد.

آموزش كاركنان دولتي

با توجه به پيشرفت هاي سريع علوم اداري و حقوقي و نيز افزايش سرعت مبادلات تجاري و اقتصادي، كادر اداري و عملياتي در هر سازماني و به طور گسترده تر در هر كشور و دولتي، لاجرم بايد به طور منظّم به روزآمد كردن دانش تجربي و فنّي خود بپردازد. اين موضوع هم در سطوح مديريتي و هم در سطوح اجرايي نياز مشهود و مبرمي است. همچنين گاهي افرادي با تجربه ي مناسب در سازمانها حضور دارند و مهره هاي مفيدي به شمار مي آيند، ليكن سطح دانش تخصصي و مدارج علمي طي شده توسط آنان با استانداردهاي سازمان همسو نبوده و يا به مرور زمان از مرز حدّ نصاب هاي تعريف شده، خارج مي شود.

با اين اوصاف، نياز به دوره هايي كه دانش كاركنان دولت و مهارت فنّي و حقوقي آنان را به سطوح مطلوب برساند و در زمينه ي افزايش كيفيت عملكرد سازمان و تثبيت واقعي استاندارد ها به سازمان ها و ادارات دولتي كمك نمايد، امر محسوسي خواهد بود.

مؤسسه ي ايرانيان در زمينه ي برگزاري دوره هاي مهارت آموزي و افزايش سطح علمي كاركنان دولتي، خدمات ويژه اي ارائه مي دهد و در ضمن اين آموزش، گواهينامه هاي همسطح نيز اعطاء مي­نمايد. پروسه ي دريافت اين گواهينامه ها، مدّت زمان آموزش و اعطاي گواهي، استعلام هاي مورد نياز در هر زمينه، تعرفه ها و هزينه هاي شركت در دوره ها و نهايتاً مدارك و ملزومات شركت در اين دوره به طور دقيق در پايگاه اينترنتي مؤسسه ي تعيين و ارتقاي سطح دانش تخصصي و مهارتهاي كاربردي ايرانيان، به آدرس www.moadelsazi.com تشريح شده است.

گواهينامه ي پايان دوره

طي كردن دوره هاي آموزشي در هر مؤسسه و سازماني، علاوه بر اينكه داراي مزايايي است، مي­بايست برخوردار از ضوابط و شرايط منطقي و قانوني نيز باشد. از واضح ترين اين شرايط اعطاي مدركي است كه سپري نمودن ساعات آموزشي و كسب دانش لازم براي مدرك مورد نظر را توسط شخص متقاضي، تأييد نمايد و اعلام كند كه اين شخص، در اين زمينه ي خاص، داراي تخصص و مهارت شده است. مؤسسه ي ايرانيان نيز با اشراف به اين الزام، پس از برگزاري هر دوره ي آموزشي ، به دانش اموختگان و دانش پذيران خود، گواهي پايان دوره ي آموزش اعطا نموده و بدين طريق، پروسه ي آموزش و كسب مهارت توسط فرد متقاضي را تأييد مي نمايد.

دپاتمان هاي موسسه ي ايرانيان

هر كدام از دپارتمان هاي مؤسسه ي ايرانيان، به طور تخصصي در رشته هاي مختلفي به امر آموزش و اعطاي گواهي نامه ي معتبر مشغول هستند.

دپارتمان هنر

در اين دپارتمان، گواهي هاي متنوّعي در رشته هاي طرّاحي و دوخت، نقّاشي، موسيقي، فرش، صنايع دستي، عكّاسي، تئاتر و سينما، به متقاضيان اعطاء مي شود.

دپارتمان زبان

در اين دپارتمان، دو رشته ي اصلي زبان هاي خارجي –كه طبيعتاً شامل زبان هاي مورد نياز متقاضي خواهد بود- و نيز زيان و ادبيات فارسي آموزش داده شده و مدارك معتبر بين المللي و يا مدارك معادل آن به دانش پذيران اعطا مي شود.

دپارتمان مديريت

اين دپارتمان در رديف دپارتمان هاي قابل توجه موسسه ي ايرانيان قرار دارد و در بيشتر شاخه هاي رشته ي مديريت به تربيت دانش پذيران و اعطاي گواهينامه ي معتبر مي پردازد. رشته هايي كه هم اكنون در اين دپارتمان مورد پشتيباني قرارگرفته اند، عبارتند از، مديريت اجرايي، مديريت دولتي، مديريت جهانگردي، مديريت كسب و كار، مديريت بازرگاني و مديريت صنعتي.

دپارتمان علوم طبيعي

محيط زيست، روانشناسي، علوم تربيتي، علوم آزمايشگاهي، مشاوره و بهداشت، رشته هاي موجود در فايل دپارتمان علوم طبيعي سايت مؤسسه ي ايرانيان هستند.

دپارتمان فني و مهندسي

رشته هايي همچون، صنايع غذايي، شهرسازي، مهندسي مواد، معدن، كشاورزي، ژنتيك، نساجي، صنايع، مهندسي پزشكي، نفت، شيمي، هوانوردي و هوا فضا، مهندسي هسته اي، برق، الكترونيك و بسياري ديگر از شاخه اي مهندسي، در رديف عناويني هستند كه مؤسسه ي ايرانيان در امر معادلسازي، يا آموزش و اعطاي مدارك آن ها تخصص و سابقه دارد.

دپارتمان علوم انساني

در اين دپارتمان، رشته هايي همچون تربيت بدني، باستانشناسي، تاريخ، جغرافي، امور گمركي، حقوق و علوم اقتصادي، علوم سياسي و ارتباطات، گردشگري، كتابداري، فلسفه و … به متقاضيان آموزش داده شده، يا مدارك معادل آن ها در سطوح چهارگانه ي آكادميك، اعطاء مي شود.

دپارتمان علمي و كاربردي

متقاضيان دريافت مدارك علمي و تحصيلي در رشته هاي حسابداري، فيريك و رياضي نيز، مي­توانند از طريق برقراري ارتباط با مؤسسه ي ايرانيان و عضويت در دپارتمان علمي و كاربردي، آموزش هاي فشرده ي لازم را دريافت نموده و يا با اخذ مدرك معادل در هر كدام از رشته هاي ياد شده مبادرت ورزند.

اطلاعات فوق، خلاصه اي كلي از مجموعه ي خدماتي بود كه دانش پذيران موسسه ي معادل سازي و تعيين سطح مدارك تحصيلي ايرانيان مي توانند از ان بهره مند شوند. با توجّه به مواردي كه در مقدمه ي اين گفتار بدان اشاره شد، مخاطب گرامي مي بايست در انتخاب يك مؤسسه ي آموزش آزاد مطمئن و معتبر به جمع بندي نسبي رسيده باشد.